Resource: Dansk grammatik og stavekontrol
Penyiaran jaluran : Yngve Roennike
Yngve Roennike
Yngve Roennike
Local time: 18:57
Bahasa Sweden hingga Bahasa Inggeris
+ ...
Feb 8, 2004

Findes der et modstykke til Skribent på svensk til kontrol af ikke bare retstavning, men også grammatisk korrekt formulering på dansk, som kan anbefales?

Og for de danske oversættere der også skriver på tysk, der er vist nogle hér
... See more
Findes der et modstykke til Skribent på svensk til kontrol af ikke bare retstavning, men også grammatisk korrekt formulering på dansk, som kan anbefales?

Og for de danske oversættere der også skriver på tysk, der er vist nogle hér, findes Duden Korrektur på http://www.duden.bifab.de/index2.html?produkte/elektronisch/korrektor/korrektor.html

[Edited at 2004-03-06 15:17]
Collapse

Hanne Frederiksen
Hanne Frederiksen  Identity Verified
Denmark
Local time: 00:57
Bahasa Inggeris hingga Bahasa Denmark
+ ...
Undren.... Feb 9, 2004

Yngve Roennike wrote:

[Edited at 2004-02-09 01:28]

Hanne Frederiksen
Hanne Frederiksen  Identity Verified
Denmark
+ ...
Undren.... Feb 9, 2004

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe dig med dit problem. Jeg undrer mig dog lidt over, at en engelsk-dansk oversætter kan have brug for en grammatisk kontrol af teksten. Men det er måske et meget almindeligt fænomen...

Suzanne Blangsted (X)
Suzanne Blangsted (X)  Identity Verified
Local time: 15:57
Bahasa Denmark hingga Bahasa Inggeris
+ ...
dansk grammatik Feb 9, 2004

Jeg ved ikke om du kan bruge denne, men som retningslinje sammen med Politikens retskrivnings- og betydningsorbog bruger jeg en bog fra Routledge Grammars kaldet "Danish, A comprehensive Grammar", som jeg købte fra Barnes and Nobles is USA - ISBN 0-415-08206-4

[Edited at 2004-02-09 19:58]

PS - Jeg bruger Microsofts danske "spell-checker" fra Microsoft Office Proofing Tools.

[Edited at 2004-02-09 20:01]

Yngve Roennike
Yngve Roennike
+ ...
TOPIC STARTER
Obskurantisme? Feb 10, 2004

Det er vel det samme argument, man kan anvende omkring stavekontrol, behøver man virkeligt det, som sprogkyndig.

Mon dog ikke alligevel det findes på dansk, noget andet synes jeg ville være underligt, dvs. kontrol af elektroniske dokumenter med henblik på retstavning, grammatik og stilistik.

Jeg vil forhøre mig hos forlagene. Kedeligt at ingen baseret i Danmark virker at kunne hjælpe med dette. Blangsted (jeg kan ikke se fornavnet i øjeblikket) nævnte en bo
... See more
Det er vel det samme argument, man kan anvende omkring stavekontrol, behøver man virkeligt det, som sprogkyndig.

Mon dog ikke alligevel det findes på dansk, noget andet synes jeg ville være underligt, dvs. kontrol af elektroniske dokumenter med henblik på retstavning, grammatik og stilistik.

Jeg vil forhøre mig hos forlagene. Kedeligt at ingen baseret i Danmark virker at kunne hjælpe med dette. Blangsted (jeg kan ikke se fornavnet i øjeblikket) nævnte en bogresource, hvilken jeg har noteret med tak.

Hanne Frederiksen wrote:

Jeg kan ikke umiddelbart hjælpe dig med dit problem. Jeg undrer mig dog lidt over, at en engelsk-dansk oversætter kan have brug for en grammatisk kontrol af teksten. Men det er måske et meget almindeligt fænomen...

[Edited at 2004-02-10 07:57]
Collapse

Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
+ ...
Politiken eller Word Feb 11, 2004

Hej Yngve,

Der er et afsnit om sprogbrug bag i Politikens Nudansk Ordbog.

Nyere versioner af MS Word med Proofing Tools har også dansk grammatik, orddeling, synonymordbog mm. Kvaliteten er måske ikke noget man går på halen over, men du må jo selv bedømme om det opfylder dine behov.

Jeg kan ikke sammenligne med Skribent, for det kender jeg ikke. Er det et selvstændigt program? Jeg kunne godt tænke mig en reference; jeg er interesseret.

... See more
Hej Yngve,

Der er et afsnit om sprogbrug bag i Politikens Nudansk Ordbog.

Nyere versioner af MS Word med Proofing Tools har også dansk grammatik, orddeling, synonymordbog mm. Kvaliteten er måske ikke noget man går på halen over, men du må jo selv bedømme om det opfylder dine behov.

Jeg kan ikke sammenligne med Skribent, for det kender jeg ikke. Er det et selvstændigt program? Jeg kunne godt tænke mig en reference; jeg er interesseret.

Endelig er der den mulighed at man betaler en kollega for at læse korrektur inkl. grammatik. Det er ALTID godt for teksten, selv om det måske undrer nogle...

Mvh.
Mads G
Collapse

Yngve Roennike
Yngve Roennike
+ ...
TOPIC STARTER
Småt og godt Feb 11, 2004

Nej, jeg har ingen af disse værktøjer, skrev posten efter at have læst om Skribent i det svenske forum og kigget mig omkring efter det. Det kan fås hos Wordfinder.se, men koster omkring $100. Min tanke var at noget tilsvarende måtte findes til dansk. De findes til engelsk, men jeg har ikke noget der heller.

Tak for at gøre mig opmærksom på afsnittet i Nudansk ordbog, så kan den måske alligevel gøre ret for sig. Jeg købte for mange år siden dette dyre, men nærmest ub
... See more
Nej, jeg har ingen af disse værktøjer, skrev posten efter at have læst om Skribent i det svenske forum og kigget mig omkring efter det. Det kan fås hos Wordfinder.se, men koster omkring $100. Min tanke var at noget tilsvarende måtte findes til dansk. De findes til engelsk, men jeg har ikke noget der heller.

Tak for at gøre mig opmærksom på afsnittet i Nudansk ordbog, så kan den måske alligevel gøre ret for sig. Jeg købte for mange år siden dette dyre, men nærmest ubrugelige værk (for overfladisk og tyndt, synes jeg) efter anbefaling i et andet forum.

Jeg vil anskaffe mig Proofing tools eller hvad det nu hedder til Word for Windows, problemet er at man må opgradere til Word XP eller 2003 for at kunne bruge denne resource, da Proofing tools till Word 2000 er udgået i lang tid hos MS, hvilket kan virke lidt overraskende. Opgraderingen er blevet lidt billigere med kupon-tilbuddene der er begyndt at komme frem, men tidligere ville opgradering og anskaffelse af ovenstående tool koste omkring $300. Ironisk når man i alt fald tidligere kunne få stavekontrol fra Star Office helt gratis til mange sprog inklusive dansk.

[Edited at 2004-02-11 16:33]
Collapse

Suzanne Blangsted (X)
+ ...
proofing tools Feb 12, 2004

I have a small floppy thta says Danish proofing tools. Windows 95 series. Microsoft word 7.0 for Windows 95. It is manufactured by ALKI SOFTWARE. They didn't have an upgrade for my XP so I went to the one from Microsoft. You might get the info you need from Alki Software, www.alki.com located here in Washington State. If they can't be of help, you are welcome to the disc, just let me know.

Yngve Roennike
Yngve Roennike
+ ...
TOPIC STARTER
Måske? Feb 12, 2004

Mange tak, det var måske en idé, hvis det vil køre på platformen Windows XP eller ME (du nævner derimod Windows 95) og man får det til at kollaborere med Word 2000.

Man kan i øvrigt købe Windows XP, Office XP, og andet til en relativ billig skilling på http://www.bestsoftnow.biz/?arcing. Dette er et krav for Windows Proofing Tools. Jeg har imidlertid ikke ville gøre dette tid
... See more
Mange tak, det var måske en idé, hvis det vil køre på platformen Windows XP eller ME (du nævner derimod Windows 95) og man får det til at kollaborere med Word 2000.

Man kan i øvrigt købe Windows XP, Office XP, og andet til en relativ billig skilling på http://www.bestsoftnow.biz/?arcing. Dette er et krav for Windows Proofing Tools. Jeg har imidlertid ikke ville gøre dette tidligere, da jeg synes det er helt urimeligt at man skal opgradere bare efter et eller to år for at kunne drage nytte af det opdaterede program som MS nægtede at gøre bagudkompatibelt.
Collapse

Suzanne Blangsted (X)
+ ...
spell check Feb 16, 2004

The Spell and grammar check I mentioned for Windows 95 DOES NOT work on 2000 or XP. When I installed XP I had to go to the microsoft proofing tool, which I highly recommend and is worth the expense.

Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:57
Ahli
+ ...
Grammatikkontrol Feb 26, 2004

Hanne Frederiksen wrote:

Uanset hvor meget man gennemarbejder og korrekturlæser en tekst, er det da altid en god ide lige at knalde den igennem både stavekontrol og grammatikkontrol (jeg bruger Microsoft Proofing Tools) - for at fange, hvad jeg trods tjek og gennemlæsninger kan have overset. Vi er trods alt ikke ufejlbarlige

Helle Kaiser-Nielsen
Helle Kaiser-Nielsen  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:57
Ahli
+ ...
Håndbog i Nudansk Feb 26, 2004

...kan jeg varmt anbefale som opslagsværk.
Jeg bruger den jævnligt til at tjekke de almindeligste tvivlsspørgsmål osv. Retskrivningsordbogen i elektronisk udgave har også en grammatikdel, der er nyttig. Desværre kan den ikke forbindes direkte til ens Worddokumenter og dermed bruges som ekstra grammatik- og stavekontrol, men den er alligevel et herligt værktøj.
God arbejdslyst
Helle

Tiada moderator ditugaskan khusus untuk forum ini.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »

Resource: Dansk grammatik og stavekontrol

LinguaCore
AI Translation at Your Fingertips

The underlying LLM technology of LinguaCore offers AI translations of unprecedented quality. Quick and simple. Add a human linguistic review at the end for expert-level quality at a fraction of the cost and time.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »